سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یاد خدا، لذّت دوستداران [ خدا ] است . [امام علی علیه السلام]

بصیر

? مسؤلیتی سترگ ?

 

امام حسن عسکری (علیه السلام ) فرمودند :" دو خصلتند که بالاتر از آنها چیزی نیست : یکی ایمان به خدا و دیگری سود رساندن به برادران (دینی)"(1)

                                   

یکی از مهمترین مسؤلیتهایی که امام حسن عسکری(علیه السلام) در مورد انجام آن اهتمام جدی داشتند، مسأله معرفی امام پس از خود به شیعیان، و مطرح نمودن غیبت آن حضرت می باشد ؛ چرا که در آن زمان  عباسیان برای جلوگیری از ولادت امام عصر(عج) که بشارت ظهورش از سالیان پیش توسط انبیاء و امامان(علیهم السلام) داده شده بود، به جستجوی منجی آخرالزمان (برای کشتن وی) ?;ی پرداختند و در نتیجه حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام)، برای در امان ماندن فرزند خود، باید ایشان را از دید مأموران حکومتی مخفی می داشتند. اما از طرف دیگر از آنجائیکه پس از امام عسکری(علیه السلام) ابتدا غیبت صغری و پس از آن غیبت کبری به وقوع می پیوست و عموم شیعیان از رؤیت امام خود محروم می شدند، لذا باید حضرت مهدی(عج) به خواص شیعیان معرفی شده و مسأله غیبت آن حضرت، تبیین می گشت. در این زمینه، روایتهای مختلفی وجود دارد که ?;ه ذکر یکى از آنها بسنده می کنیم :

احمد بن اسحاق از یاران مورد اعتماد امام حسن عسکری(علیه السلام) روایت کرده است که: بر آن حضرت وارد شدم و تصمیم داشتم که از جانشین ایشان بپرسم. اما آن ?;ضرت خود بدون مقدّمه فرمود:

"ای احمد بن اسحاق! خداوند تبارک و تعالى از زمانى که آدم را آفرید زمین را از حجّت خدا بر خلقش خالى نگذاشته و تا روز قیامت هم خالى?;خواهد گذارد. . . ".

گفتم : ای فرزند رسول خدا! بنابراین، امام و خلیفه بعد از شما کیست؟

امام(علیه اسلام) فوراَ از جا برخاست و وارد خانه شد، سپس بیرون آمد در حالیکه پسری حدودا سه ساله را روى دوش گرفته?;ود که صورتش همچون ماه شب چهارده می درخشید. آنگاه فرمود:

"ای احمد! اگر به خاطر کرامت تو نزد خداى عزّ و جل و اولیای او نبود، این ?;ودکم را به تو نشان نمى?;ادم. او همنام و هم کنیه رسول خداست و کسى است ?;ه زمین را از عدل و داد پر مى?;ند پس از آنکه از ستم و بیداد پر شده باشد . . .

به خدا سوگند او در غیبتی طولانی به سر خواهد برد و مردمان از هلاکت و انحراف نجات نخواهند یافت مگر کسانی که در اعتقاد به امامت او ثابت قدم بوده و به خاطر دعا برای تعجیل فرج او توفیق داشته باشند ."

احمد بن اسحق می گوید: گفتم آیا معجزه و علامتی ظاهر خواهد شد که اطمینان خاطر پیدا کنم؟ (به محض گفتن این سخن) آن کودک به سخن آمد و فرمود:

" منم باقیمانده خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان خدا و پس از دیدن من دیگر در جستجوی نشانه ای دیگر نباش!" . . .

 

( برگرفته از کتاب : تحلیلی از زندگانی امام حسن عسکری(علیه السلام) ، تألیف باقر شریف قرشی )

 




بصیر ::: جمعه 85/1/18::: ساعت 10:46 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 49


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :139901
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<